Spel gör människan våldsam? Struntprat!

Senaste budet har kommit från moralens högborg och denna gången är det spelen som står i skottgluggen. I en debattartikel, som för övrigt baserats på faktafel, missförstånd och okunskap, tar Anders Bergsten (KD) upp det växande problemet med våld i samhället och pekar finger åt spelbranschen.

– Det visar samhällets syn på underhållningsvåld. Det räcker med att en procent av spelarna blir negativt påverkade, att vi räddar livet på en enda ung människa, för att ett förbud ska vara acceptabelt. Vi måste ta ansvar för våra kommande generationer. Vi har alla ett ansvar att beskydda våra barn och ungdomar från inlärningssituationer där det råa våldet står i centrum, skriver Anders Bergsten, uppenbarligen omedveten om att GTA IV inte riktar sig till barn eller ungdomar. Det är ett spel för vuxna och är följdaktligen PEGI-märkt 18 år.

KD-politikern fortsätter att skylla det ökade våldet på spel, på samma sätt som moralpanikens förkämpar gjorde när rollspelen, videofilmerna och rocken var på tapeten. The Beatles ledde ungdomarna i fördärvet och Elvis var ondskan personifierad. Rollspel gjorde ungdomarna till psykotiska mördare och videofilmer förslöade hjärnan.  Vi har hört alla argumenten förut och vi köpte dem inte då heller.

Att det ökade våldet i samhället skulle kunna bero på hopplöshet, utanförskap och sociala problem – sådant som är politikernas ansvarsområden – det vore ju otänkbart. Ungdomar som trivs i skolan bränner inte ner den, slår inte läraren och kallar inte kamraterna för könsord. Det har inget med spel att göra, det är en socialpolitisk fråga. Att leta syndabockar är att undvika att ta ansvar för situationen och göra något åt den.

När skulle en dedikerad spelare hinna gå ut och ställa till problem? De har ju fullt upp med att spela? Det är snarare de som inte spelar som orsakar problemen, de som har tid att gå ut…

Rulla till toppen