
Amerikansk marknadsföring upphör aldrig att förvåna på sitt sedvanliga sätt, det vill säga med ett mellanting av skratt och idiotvarning. Nu är det elektronikbutiker inom RadioShack som tillsammans med TV-operatören Dish Network i västra Montana samt en butik i Idaho som kommit på en strålande idé. Köp en TV-parabol och tillhörande TV-kanaler, så får du ett gåvobrev värt 135 dollar. Vad som är udda? Gåvobrevet löses in hos den lokala vapenhandlaren och som nybliven parabolägare kan du hämta ut ett hagelgevär. Japp, en sån som säger pang och är gjort för att skjuta sönder saker och olika djur. Det kan tyckas vara en ologisk kombination med parabolantenner och skjutvapen, till och med mindre lyckat att få ut ännu fler skjutvapen i det amerikanska samhället, men på äktamerikanskt manér finns det förstås en logik, för som RadioShack-ägaren John Marshall i Mountain Home, Idaho, uttrycker det: “Det är inga problem med sånt här, det här är inte New York City”. Eller som en annan RadioShack-ägare, närmare bestämt Steve Strand i Bitterroot Valley, Montana, konstaterar: “Jag skulle kanske inte ha samma erbjudande om jag var i Detroit, men det är en annan demografi härute”. Självklart. För som de vapenälskande amerikanarna så logiskt konstaterat, “blaiming guns for killings is like blaiming forks for Rosie O’Donnel being fat”.
Hur har det gått med kampanjen? Antalet sålda TV-abonnemang med tillhörande parabolantenner har tredubblats.
Källa: Reuters