För mycket

Imorgon stiger priset på SL-kortet med 70 kronor. Jag kan inte låta bli att undra hur det går ihop med målsättningen att få fler att åka kollektivt och ställa bilen. Biltullarna och bensinpriset till trots tjänar folk snart mer på att ta bilen än tunnelbanan och det kan väl knappast ha varit meningen? Eller är det därför det borgerliga styret vill satsa mer på Förbifart Stockholm, istället för att låta trängselskatten gå tillbaka till lokaltrafiken för att klara de ökade kostanderna som fler resenärer innebär?

 På det här viset skinnas folk dubbelt upp, antingen genom ökad drivmedelsskatt och trängselskatt om de tar bilen eller genom ett på tok för dyrt åkkort om de vill åka kollektivt – och väljer de kollektivtrafiken kan de absolut inte räkna med att avgångarna går i tid, att inställda tåg annonseras i högtalarna eller att det skulle vara fräscht på tågen. Varför ska man betala dyrt för en tjänst vars pris ökat med flera hundra procent sen första gången SL utlovade en kvalitétsförbättring? Var är de förbättringar de lovade efter förra eller förrförra höjningen? Var är de punktliga avgångarna och de nöjdare kunderna? Inte i Stockholm i alla fall.

Rulla till toppen