Ingen missade väl bråket runt köttfärsen, ni minns den där som plockades upp från golv, märktes om och såldes långt efter att den slutat vara tjänlig? Tysk mat framhålls ofta som en modell för gott och naturligt, tills det kröp fram att över elva tusen ton gammal, rutten ädelost full av ohyra och råttskit blandades med färsk och såldes som ny. Ingen märker väl något ändå, tänkte de och förpackade den i dubbel bemärkelse stinkande osten och sålde för miljonvinster. Verksamheten höll på i flera år. Men det blir bättre…
Livsmedelsproducenterna anar morgonluft när folk vill ha nyttiga produkter och slänger på en ”utan tillsatt socker”-klisterlapp på alla möjliga saker. Som knäckebröd. Fastän det inte ska vara socker i receptet. Juice får också samma klisterlapp, trots att juice ska bestå av 100% saft av frukt, bär eller grönsaker.
Man kan läsa i medierna att svampsoppan knappt innehåller svamp, att lättdryckerna knappt innehåller de frukter som deklareras utan betydligt billigare svarta vinbär och potatissalladen kommer förmodligen vara fräsch långt in på hösten.
Är någon förvånad? Går det att klå folk på pengar så nog tänker de göra det. ”Nyttigt”, ”hälsosam” eller ”Rik på vitaminer” är inget annat än försäljningsargument för livsmedelsproducenterna. De bryr sig inte om huruvida det faktiskt stämmer, bara de kan hitta stöd i lagtexten så de inte blir stämda för vilseledande marknadsföring. Är det en tillräckligt svepande och luddig formulering kan de till och med komma undan med det eftersom de faktiskt inte ljuger, inte direkt. De låter folk dra sina egna slutsatser och bli totalblåsta av sina egna förhoppningar och drömmar.
Bonfångeri kallades det förr, och även om det kanske inte var olagligt ens då så var det tillräckligt omoraliskt för att få folk att driva bondfångaren ur bygden med grepar och högafflar. Är det inte dags att låta våra bondfångare smaka högaffeln snart?