Eftersom det är hockey-VM pågår för fullt står förstås tv:n och skvalar. Och eftersom det är på TV6 är det förstås gott om reklam, bland annat reklamen för ölen Norrlands Guld. Du vet säkert vilken jag menar, där norrlänningarna sitter och kommer med patetiska ursäkter varför de inte är tillsammans med sambon, inte är på gudsonens kalas och så vidare. Alla dessa ursäkter för att kunna sitta och dricka öl.
Nu ska vi se.
Ljuga för släkt och vänner för att dricka sådant som generellt sett är alkoholhaltigt. (”Det är reklam för alkoholfri öl!!” Just det, och ingen åker fortare än hastighetsgränsen på motorvägen. Väx upp, ditt naiva skrälle.)
Merbegär – en liten mängd alkohol skapar sug efter mer.
Kontrollförlust – du dricker oftare eller mer än du tänkt.
Lättväckt alkoholbegär – du blir sugen till exempel när du ser eller tänker på alkohol.
Förnekelse – du förnekar ditt beroende inför dig själv och din omgivning och hävdar att du har kontroll.Allt detta tycker jag passar in på personerna i reklamen, och det är också tecken på alkoholism. Spendups har alltså ett gäng alkoholister som gör reklam för sin produkt. Klyftigt, eller hur?
Du kommer väl ihåg att tre av männen som gjorde reklam för Marlboro (cowboykaraktären Marlboromannen), Wayne McLaren, David McLean och Dick Hammer, avled i lungcancer?