Med en lite gnutta helhet

Det är lätt att vinkla saker och ting genom att plocka ut en lösryckt mening från dess sammanhang.

I 2 Mosebok 4:4 verkar vår Herre osedvanligt HBTQ-vänlig när han säger åt Mose att ”Räck ut din hand och tag honom i stjärten.” Men Mose sträcker ut handen greppar ormen som förvandlas till hans vandringsstav.

Tycker verkligen Härnösands kommun att ”…flyktingar kan skjutas…”? Troligtvis inte, men däremot att ett beslut om flyktingar kan skjutas på framtiden.

Och sedan har vi infrastrukturministern Anna Johansson – ”Just nu är bensinen alldeles för billig.” Eller?

Den 24 oktober 2016 publicerades ett uttalande av infrastrukturministern Anna Johansson som många ledarskribenter älskade att kasta sig över och slita i småbitar. Där säger Johansson bland annat att ”Just nu är bensinen alldeles för billig.” Då kan man ju förstå att ledarskribenterna skriker i högan sky, och när de citerar det uttalandet får de givetvis med sig en lång rad folk som viftar med sina högafflar och brinnande facklor som vill bränna uttalandet med tillhörande upphovskvinna på bål (givetvis utan bensin eftersom den är för dyr för sådana ändamål).

Det som är irriterande är inte så mycket den hatiska svansen som blir upprörda, utan många av ledarskribenterna. Även om de flesta är skrivkunniga verkar det som att många inte är speciellt läskunniga, inte har läst vad Anna Johansson har sagt, inte förstått vad hon har sagt, eller väljer att feltolka för att få vara irriterad en stund. Det hade nämligen räckt att läsa meningen efter den citerade för att budskapet ska få en helt annan innebörd. ”Just nu är bensinen alldeles för billig. Det skapar inte trycket att välja alternativa drivmedel.” Det handlar inte om att bensinen är för billig i sig, utan att det behöver bli en så pass stor prisskillnad mellan bensin och alternativa drivmedel att fler väljer alternativa varianter. Och Johansson är inte alls omedveten om att det går att använda samma lösningar i storstäder som i de mer öde delarna av landet. Låt oss titta på hela stycket från vilket den allmänt hatade meningen är utplockad:

Ett problem i arbetet mot ett hållbart transportsystem är de stora skillnaderna mellan landsbygd och stad.

”Man måste ta hänsyn till de lokala skillnaderna. På landsbygden är bilismen helt nödvändig. Där handlar det mer om att effektivisera och ställa om transporterna, men i städerna kan befolkningsökningen helt enkelt inte köra omkring i bil utan man måste öka andelen gång-, cykel- och kollektivtrafik”, säger Anna Johansson.

 

Från regeringens sida handlar det om att skapa både morötter och pålagor som pekar mot att ställa om från fossila drivmedel.

”Just nu är bensinen alldeles för billig. Det skapar inte trycket att välja alternativa drivmedel”, säger Anna Johansson.

”Men styrmedlen måste vara träffsäkra. De måste fungera där de ska men inte ge onödiga konsekvenser på andra ställen. Trängselskatten är ett bra exempel. När det till exempel gäller vägslitageavgiften så tittar vi på om man kan kompensera för den där transporter är nödvändiga”, fortsätter hon.

Om man ser till sammanhanget är inte meningen om för billig bensin speciellt allvarlig längre, eller hur?

 

Det roliga är att de flesta som reagerar över uttalandet givetvis bor i norra delarna av Sverige, vilket är fullt naturligt eftersom det ofta handlar om långa körsträckor och därmed hög bränsleförbrukning. Och eftersom det är personer i norra Sverige tar de givetvis till sitt eviga argument om stockholmare som inte har en aning om hur det är i Norrland. Det är också samma personer som skrattar gott åt snökaos i Stockholm och kommer med erbjudandet att stockholmarna kan komma upp till Luleå för att se hur snö ska hanteras. Jag vet inte hur Stockholms snöproblem ska kunna lösas i norra Norrland, men vi kan väl återgälda erbjudandet och låta norrlänningarna komma till Stockholm och lära sig om hur man får tunnelbanor och liknande kollektivtrafik att lösa transportproblemen.

 

Eller så struntar vi bara i allt sånt och fortsätter fundera över om det verkligen var Röda Havet som Moses delade, hur Härnösands kommun ska få råd med ammunition, och varför bensinen är så fruktansvärt billig.

Rulla till toppen