Det är bara att erkänna, det går inte att spendera tid med datorer utan att man förr eller senare råkar ut för något problem man behöver hjälp med. Sånt är livet, och i desperationens tid greppar man alla halmstrån man kan.
Men hur kommer det sig att logiken verkar försvinna lika snabbt som självbevarelsedriften i ett konditori? Det är inte ovanligt att folk frågar mig om råd. Varför fungerar inte det här, hur löser jag det här, nu har det trasslat till sig igen. Inte mig emot, har man hållit på med datorer i 36 år har man förhoppningsvis snappat upp ett och annat som kan var till nytta. Men, hör och häpna(!), ibland är inte jag rätt person att fråga! Faktiskt, jag lovar.
Men åter till min fundering om logiken, eller rättare sagt bristen på densamma. Jag ska ta några exempel från verkliga livet så får vi se om det uppträder ett mönster.
– Varför fungerar inte mitt internet?
– Har du frågat Telias support?
– Nä.
Detta frågat mitt en vanlig vardag med alla supportlinjer öppna.
– Du, jag får konstiga felmeddelanden från mitt antivirusprogram.
– Har du pratat med Symantecs support?
– Nä.
När det hade ju varit ologiskt att prata med tillverkaren.
– Jag får ett felmeddelande när jag ska uppdatera The Sims!
– Har du pratat med Electronic Arts support?
– Nä.
Jag tycker mig börja skönja ett mönster.
– Varför kan jag inte installera den senaste Windows-uppdateringen?
– Har du frågat Microsofts support?
– Nä.
Om man har problem med en pryl eller en tjänst, varför vänder man sig inte i första hand till tillverkaren eller den som tillhandahåller tjänsten? Jag kan förstå om klockan är halv tolv en lördagskväll och supporten man behöver är stängd, eller om man redan har varit i kontakt med supporten och de ha skakat på huvudet och inte kan hjälpa till (inte ens de är allsmäktiga). Att däremot börja att ringa någon kompis som “kan sånt där med datorer” eller fråga på något forum… var är logiken?