Det kan faktiskt vara underhållande med kvällstidningsrubriker, framför allt när det är entusiastiska sommarvikarier och andra rubriksättare vars känsla för sunt förnuft inkluderar att skära upp en rulltårta med en ogrästrimmer.
Just nu är en aktuell och underhållande nyhet att Apples iPhone lanserades för tio år sedan. I samband med detta är det någon som har upptäckte sambandet, tillfällighet eller ej, att iPhone har bidragit till att försäljningen av tuggummi har sjunkit med någonstans runt femton procent. Orsaken till detta säga vara att tuggummi har historiskt sålts vid kassan på vägen ut, när kunden väntar och blir uttråkad, är det lätt att göra överloppshandlingen när man ser ett tuggummipaket att kasta ner det bland de andra varorna på köpbandet.
Nu har vi det här med rubrikerna, för där gäller det att dra saker och ting så långt som möjligt utan att ljuga. iPhone har minskat försäljningen av tuggummi, vilket inte orimligt borde leda till färre hål bättre tandhälsa. Väldigt många människor har i olika stor omfattning tänder, så då kallar vi det för folkhälsa. Sedan är det lustigt nog Apple som gör iPhone, så nu kan dårrad, rubbe och nedryckare börja ta form.
Talsättet stämmer
Ett äpple håller doktorn borta
iPhone förbättrar folkhälsan
Men det kan slå åt andra hållet också. Det här konfettiregnet kan bara uppträda när det är mediavärldens gosedjur Apple som gör något. Om Microsoft hade lanserat iPhone hade tongångarna varit annorlunda.
Chockkris inom sjukvården
Tandläkare rasar mot nya telefonen
Microsofts skapar arbetslöshet inom tandvården
Allt hänger på vinkeln.
Och nu vet jag vad flera av er kommer att säga angående iPhone och Microsoft. Det stämmer att Microsoftchefen Steve Ballmer gjorde en klassisk jättemiss när han i april 2007 konstaterade att ”There’s no chance that the iPhone is going to get any significant market share.” Japp, han hade alldeles förbaskat fel. För att väga upp detta en aning avrundar vi med ett citat från 2003 och Steve Jobs: ”The subscription model of buying music is bankrupt.” Senare samma år lyckades Jobs till och med hoppa jämfota i klaveret en gång till när han konstaterade att ”I think you could make available the Second Coming in a subscription model and it might not be successful.”
Så alla kan vi ha fel ibland.